Milyen íjat vegyek?

Az íjászatot 7-8 éves kortól mindenkinek, nemtől függetlenül ajánljuk. Kezdő íjásznak ajánlott az alapokat haladó íjásztól, oktatótól megtanulni, ugyanis a helytelenül berögződött íjhasználatot, helytelen tartást később nagyon nehéz korrigálni. Ha az alapokat sikerült elsajátítani, akkor a gyakorlás folyamán úgyis kialakul a saját stílus.

8-10 éves gyerekeknél már feltétlenül érdemes megfontolni, hogy egyszerű / nem merevszarvú, általában rövidebb húzású, kevésbé dinamikus / gyerekíjat olcsóbban, vagy úgynevezett ifi íjat jobb vásárolni, ami pont olyan, mint a felnőtt íjak, de kisebb méretben. Ez utóbbi ugyan drágább, de sokkal hosszabb ideig tudja majd használni, dinamikusabb, nagyobb húzáshosszú, lágyabb húzású.

Az íjválasztás nagyon fontos kérdés. Először is el kell dönteni, hogy mi a célunk az íjászattal.  Van aki csak otthoni hobbinak, családi, baráti összejöveteleken egy programnak szeretné, van aki egyesületbe, csapatba szeretne járni, és vannak akik versenyezni is szeretnének. Ettől függően fognak ritkán vagy sokat lőni az íjukkal.

Szerintem az  első amit el kell dönteni, hogy melyik íj tetszik igazán, melyiket vesszük, vennénk szívesen kézbe, melyikre lennénk büszkék.

Az általánosan „műgyanta” íj néven emlegetett íjak fő alapanyaga az üvegszál, ennek összetartására használunk műgyantát. Készítőtől függően lehet kisebb vagy nagyobb a súlya, a gyanta arányától függően. Kisebb rezgésű, valamivel lassúbb íj készíthető belőle. Cserébe viszont hosszú élettartamú, gondozás  mentesebb,  oldáshibákra kevésbé érzékeny. Megjelenését tekintve sokkal inkább hasonlít elődeink fegyverére. Kezdő íjászoknak ezt ajánlom inkább.

A sokak által tévesen „fa” íjként emlegetett laminált íj egyik alapanyaga valóban a fa, de az átlátszó üvegszálas műgyanta lapok nélkül nem működne. Nagyon mutatós íj készíthető belőle, ha valakinek tetszik a fa láthatósága.  Általában gyors, dinamikus, nagyon könnyű az íj. Hátránya viszont a magasabb ár, az oldásra érzékenység, nagyobb rezgés, esetenként a visszarúgás. Kényesebb, és rövidebb élettartamú, hajlamosabb a törésre. Kezdő íjászoknak nem ajánlom.

Következő lépésként meg kell mérni, hogy mekkora a mi húzáshosszunk, és az íj maximális húzáshossza alkalmas-e számunkra. A túl kicsi húzáshossz kellemetlen a használónak, és rontja az íj hatásfokát is.

A leggyakoribb hiba a saját fizikai erőnlét rossz megbecsülése. Az íj erősségét nagyon fontos helyesen kiválasztani, mert különben nagyon sok kellemetlenséget, csalódást fog okozni az íjászat és végső soron az íjászatból való kiábránduláshoz vezethet. Így tehát ha valaki alkalmanként használja majd az íjat, akkor  legalább  10  másodpercig kényelmesen kell tudni megtartani kihúzva.

Ha rendszeresen sokat akar lőni, akkor ugyanúgy a kihúzásnál, erősnek kell azt éreznie, mivel hozzáerősödik mindenki az íjához.  A túlságosan erős íj viszont egészségkárosodást is okozhat, izom, ízület, gerinc problémákat idézhet elő, különösen gyerekeknél! Tehát ne essünk túlzásokba az íj erősséget illetően, inkább később cseréljünk íjat, ha már úgy érezzük, hogy a jelenlegi íjunk túl gyenge. Tanulásnál a túl erős íj használata „oldáskényszerhez” vezet, az pedig a célzást, ezáltal is az élményt teszi tönkre.

 

A fent leírtak természetesen az én személyes tapasztalásaim az elmúlt több mint 10 év íjászat és íjkészítés alapján.

Honlap készítés